Manilla – Coron – El Nido - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Ingeborg Vijn - WaarBenJij.nu Manilla – Coron – El Nido - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Ingeborg Vijn - WaarBenJij.nu

Manilla – Coron – El Nido

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

14 Maart 2016 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Na het noorden van de filipijnen een korte stop in Manilla om mijn visum te verlengen en daarna doorgevlogen naar Coron, het eerste eiland! Hier heb ik gelijk de ‘Tao Expedition’ geboekt waar ik 4 dagen op een plek heb moeten wachten, maar de dagen heb ik ingevuld met strand, hot springs, massages en een snorkel/lagoon/shipwreck-boottour. Het snorkelen is geweldig! Het koraal is prachtig en de visjes zijn er in overvloed en alle kleuren. De stranden zijn witter dan wit en de zee is helderblauw! Niks te klagen dus ☺

Op maandag startte mijn ‘Tao Expeditie’ van Coron naar El Nido. 5 dagen en 4 nachten. Met een groep van 25personen en 8 man crew vaar je tussen de honderden eilandjes en stop je op de mooiste plekjes om te snorkelen, te relaxen op een wit strand waar geen kop te bekennen is en slaap je op remote islands waar de lokale kinderen je staan op te wachten. Er zijn 15 basecamps en afhankelijk van het weer wordt bepaald op welke basecamps er geslapen wordt. Je slaapt in bamboo-hutjes waar je je matrasje legt met een klamboe erboven. Geen elektriciteit, koude straal water en soms een douche, maar deze expeditie was echt fantastisch!
De crew, het eten, de groep, de remote islands, de basecamps, het snorkelen en de andere activiteiten zoals kajakken en cliff jumping konden niet beter.
Wat het nog mooier maakt is het idee achter ‘Tao’, opgezet door twee mannen (Filipino en Engelsman) die het geld wat wij betalen met name investeren in de bouw van scholen op deze remote islands en education voor de vissersmannen die nooit hebben gedacht aan hun eigen land. De golden years van de vis zijn over en ze hebben nooit nagedacht om hun eigen land te gebruiken voor voedsel en weten ook niet hoe dit moet. Maar het mooiste initiatief vind ik dat alle crew op de boten van Tao jonge lokale jongens/mannen zijn die op deze eilanden zaten te wachten op ‘iets’. Deze jonge mannen gaan al vanaf hun 12e jaar mee met pa om te vissen in de nacht en na de nacht gaan ze doodleuk naar school als de ouders dit kunnen betalen. Tot een moment dat het slimste kind op school mag blijven of mag studeren en de rest van de kids op het eiland blijven en voor hun ouders moeten werken voor inkomsten. Deze jonge mannen zijn door Tao ‘opgepikt’ om voor hen te komen werken en te helpen bij de bouw van de basecamps en door training zijn ze crew geworden (chef, schipper, life-guard, expeditie-leider). Deze jongens hebben alle skills in zich om crew te worden aangezien ze de eilanden en de zee op hun nopjes kennen en de taal spreken. Naast het feit dat ze fanstastisch werk doen op de boot zijn het ook stuk voor stuk ontzettend lieve jongens.
Ik kan er niet over uit en het gevoel waarschijnlijk niet overbrengen maar deze trip was echt een van de beste ervaringen in mijn leven!